تبلیغات
ENGLISH IS FUN - رفع اشکالات گفتاری و تصحیح تلفظ انگلیسی در کلاس زبان

یکی از مشکلات جدی در بحث مکالمه زبان انگلیسی مسئله مشکلات گفتاری و عدم تلفظ صحیح لغات و جملات انگلیسی می باشد. گاه ما شاهد آن هستیم که زبان آموزان حتی پس از چند سال آموزش انگلیسی همچنان لغات را با تلفظ صحیح ادا نمی کنند و این یکی از معظلات جدی در بحث مکالمه زبان می باشد.

رفع اشکالات گفتاری اعم از مشکلات گرامری و عدم تلفظ صحیح لغات انگلیسی ، توسط مدرس در کلاس های آموزش زبان خارجی باید به نحوی صحیح و در جای مناسب انجام شود. اگر شما هم در کلاس درس خود با چنین مسئله ای مواجه شده اید، شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می کنیم.

 

اً بارها اتفاق افتاده که حین صحبت کردن شاگردان خود در کلاس به ویژه شاگردانی که در سطوح پائین تر تسلط زبان خارجی هستند، متوجه اشکالات آنها در حین صحبت چه به لحاظ گرامری و چه عدم تلفظ صحیح لغات شده اید. بی شک یکی از مهمترین وظایف هر مدرس، تصحیح مشکلات گفتاری شاگردان است، اما چه زمانی و چطور باید این اشکالات را تصحیح کرد؟

 

- تصحیح اشکالات تلفظی

زمانی که شاگردان کلاس شما به سطح مناسبی از دانش زبانی و توانایی رساندن منظور خود می رسند، مهمترین وظیفه شما به عنوان مدرس، ترغیب آنها به صحبت در کلاس است. همان طور که می دانید توانایی تکلم و تسلط بر زبان خارجی نیز درست همانند زبان اول مرحله به مرحله تکمیل می شود. همچنین فراموش نکنید که غالباً زمانی که شاگردان به ویژه در سنین پائین تر کلمه ای را برای نخستین بار می شنوند، تلفظ آن در ضمیر ناخودآگاهشان باقی می ماند و اصلاح تلفظ غلطی که در ذهن آنها مانده به مراتب سخت است. پس در درجه اول در مقام مدرس، از دانستن تلفظ صحیح کلمات مطمئن شوید.

در مورد زبان آموزانی که تسلط زبانی بیشتری دارند، سعی کنید هرگز جهت تصحیح مشکل تلفظی، صحبت آنها را قطع نکرده و رشته کلام را از دستشان نگیرید. فراموش نکنید این کار شما سبب از بین رفتن تمرکز شاگردتان می شود. اما حتما در پایان صحبت وی، یادآوری کنید که تلفظ صحیح کلمه چیست.

گاهی اتفاق می افتد زبان آموز حین صحبت ناخودآگاه در حالی که تلفظ صحیح را می داند، کلمه را به اشتباه ادا می کند و یا زمانی که شما به تصحیح وی می پردازید، برای اینکه جلوی سایر همکلاسان احساس خجالت نکند، در مقابل تصحیح شما مقاومت کرده و ادعا می کند که کلمه را درست تلفظ کرده. در این شرایط کوتاه بیایید و خیلی ساده عنوان کنید: “شاید من اشتباه شنیدم”… هرگز از سایر شاگردان به عنوان شاهد استفاده نکرده و از آنها نخواهید تأیید کنند که حق با شماست و زبان آموز اشتباه تلفظ کرده.

در مورد شاگردان سطوح پائین تر از آنجا که توانایی صحبت آنها در حد چند جمله کوتاه یا پاسخ به سوالات به صورت کوتاه است، تصحیح درجا مشکل چندانی ایجاد نمی کند و اتفاقا بهتر در ذهن زبان آموز می ماند.

- تصحیح اشکالات گرامری

در مورد اشکالات گرامری زبان آموزان نیز برای شاگردان سطوح بالاتر از تصحیح فوری و حین صحبت آنها بپرهیزید. در صورتی که اشتباه صورت گرفته مربوط به مواردی است که قبلا به شاگردان آموزش داده شده، هرگز بی تفاوت از آن نگذرید و جمله اشتباه را با وسواس تصحیح کنید اما اگر مشکل مربوط به ساختاری است که قرار است در درس های بعدی تصحیح شود، صرفاً به بیان جمله صحیح اکتفا کنید.

– چند نکته برای تصحیح اشکالات گرامری

– هرگز اشکالات را نادیده نگیرید، همیشه شاگردانی در کلاس حضور دارند که حتی اگر در آن لحظه اشکال دوست خود را به شما یادآوری نکنند، به خاطر می سپارند که معلم متوجه اشکال شاگردان نشد!

– برای تصحیح اشکال به زبان آموز خود فرصت دهید. بهترین روش برای این کار این است که جمله مورد نظر زا به همان صورت غلط روی تخته بنویسید و از زبان آموز بخواهید بگوید اشکال این جمله چیست.

– برای تصحیح از سایر زبان آموزان کمک بگیرید. در صورتی که زبان آموز موفق به تصحیح اشتباه خود نشد، از سایرین بپرسید که اشکال جمله مورد نظر چیست.

– در مورد زبان آموزان تازه کار و در سطح اولیه یادگیری، وسواس زیادی برای اصلاح اشکالات گرامری به خرج ندهید و اجازه ندهید اشتیاق زبان آموز برای انتقال پیام خود، از برود.



تاریخ : سه شنبه 1 تیر 1395 | 10:26 ق.ظ | نویسنده : علی رضا بتویی | نظرات
.: Weblog Themes By VatanSkin :.